Tomas Espedal

Jeg er forelsket. Jeg er forelsket og fascinert. Jeg er forelsket, fascinert og forbauset. Forbauset over å være så fascinert. Fascinert og forelsket.

Da jeg var liten, kunne bli overvelmet på dette viset rett som det var. Første gang jeg så Morten Harket. Første gang jeg fant en glatt stein. Første gang jeg leste en bok på egenhånd. Første gang jeg greide å telle til hundre.

Kan man bli forelsket i en stein eller i tallet hundre? Absolutt.

Fascinasjon og forelskelse er vel egentlig nært beslektet; fascinasjonen kan være like berusende.

Det kan gå år mellom hver fascinasjon nå for tiden. Opplevelser og fenomener har blitt strippet for sin underliggjøring. Vi lar oss ikke lett fascinere. Eller forelske.

Derfor tar jeg vare på fascinasjonen når den kommer:

Jeg møtte Tomas Espedal. Jeg hadde lenge visst at han skulle komme til universitetet for å tipse, snakke og råde, men jeg ble helt overrumplet av mannen. Jeg ble forelsket.

På forhånd hadde vi fått beskjed om å lese hans bok «Imot kunsten», noe jeg gjorde. Det er ikke ofte jeg står opp fra sengen ens ærend for å peke i og fortelle fra en bok jeg leser, men det gjorde jeg nesten hver kveld jeg leste denne boken. Fascinert, var jeg.

Fascinasjonen ble til forelskelse da Espedal begynte å snakke denne dagen på universitetet. Jeg er ikke i ferd med å kvitte meg med min egen Thomas, til fordel for Tomas. Det er ikke en slik forelskelse jeg snakker om. Jeg er fascinasjonsforelsket.

Jeg viste alle tennene mine i 3 timer, og etterpå hadde jeg fått enda en ny favorittperson. Fra før har jeg Petter Schjerven og Trond Viggo Torgersen. Nå har jeg tre.

Jeg skal lese «Imot kunsten» en gang til. Deretter skal jeg lese «Gå». Etterpå skal jeg glede meg til å lese «Imot naturen».

Så deilig det er å være fascinert!

8 kommentarer

  1. Jeg er snart sytti år og helt forelsket! Hørte stemmen hans på radoen og MÅTTE bare kjope Gå. Og nå etter Imot Kunsten er jeg solgt. Det er deilig. Har ikke vært så forelsket siden mitt møte med Buster Keaton og Danny Kaye…Hva er det med denne mannen?

    • Hva er det med denne mannen, ja… Han har bertgtatt oss, det er bra sikkert🙂 Og godt er det :D!

  2. Linda, du skriver så godt:) Jeg er fasinert av språket ditt! Fortsett å skrive!!!!

  3. kom tilfeldigvis over bloggen din da æ leste Karoline sin blogg, og må bare si at du skriv heilt fantastisk bra😀

    • Tusen takk🙂

  4. Sier meg enig her, du skriver virkelig bra. Jeg havnet her fordi jeg ble nyrsgjerrig på en som heter Tomas Espedal, og nå ble jeg enda mer ivrig.!!! Er du forøvrig inn på Bokelskerne sine sider. ? Der tror jeg du kunne bidratt med mye, så flott som du skriver, !

    • Oj, tusen takk for det🙂
      Jeg har ikek vært inne på Bokelskernes sider, men skal sjekke det nå med en gang🙂
      Ha en flott dag!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

