Turist i eget nærområde

Åh hu og hei så lenge det er siden jeg har skrevet i min blogg.

Pr tiden sitter jeg på et museum. Jeg har verken blitt så gammel at jeg nå kun passer inn her, eller blitt glemt av mamma og pappa. Jeg jobber. Som historieinteressert menneske jeg er, er dette en flott jobb; jeg får snakket om Norge og byen min, og jeg får bladd meg gjennom utallige hefter, bøker og magasiner om vår fortid.

Nordlandsmuseet

Nordlandsmuseet

Her om dagen kom en kar fra Isle of Man. Han visste meget om «norse history» og lurte på hvor mye historie man lærer på norske skoler. Jeg svarte at vi lærer om det meste fra norsk historisk tid. Dette fant han overraskende, for ingen han hadde spurt kunne svare på spørsmålene han hadde. Ikke vet jeg om hans spørsmål til nordmenn var på nivå med sistespørsmålet i Jeopardy, eller førstespørsmålet i «Are you smarter than a fifth grader,» men det fikk meg til å tenke.

Kan ikke den gjengse nordmann nok om vår fortid?

En annen dag kom en journalist som skulle sykle seg fra Dalarna i Sverige til Lofoten. Han spurte om opptil flere lofotske steder; om jeg visste råd med tanke på sykleforhold, overnatting og liknende. Jeg ble svar skyldig da jeg kun lofoten__reine__mos_305987ghar vært 2 ganger i Lofoten. I fjor. For første gang i mitt 29 ogethalvtårige liv.

Lofoten. Det verdenskjente området man kan se fra høye topper i Bodø. Som turister fra hele verden valfarter til og reisemagasiner hyller. Lofoten, som jeg stod og promoterte med varme ord og vendinger et helt år i USA fordi alle ville vite mer, MER, om denne flotte plassen. Dette var til og med før jeg hadde satt mine sjøsyke ben der.

Dit. Dit dro jeg for første gang i fjor, fordi et nytt familiemedlem kommer derfra. Hadde hun vært fra Sogn hadde jeg dratt dithen istedet.

Dette fikk meg også til å tenke; er vi ikke flinke nok til å være turister i eget land? Til og med i eget lokalsamfunn?

Museet jeg jobber for denne sommeren har 20 anlegg under sin paraply. Jeg har vært ved 3-4 av disse. Dette svarer Logovel mitt spørsmål: nei, vi er ikke flinke nok. Jaffal er ikke jeg det. Er du?

Jeg kan ikke så mye om andre lokalområder enn mitt eget: Salten i Nordland.  Dra krakken bortåt glaset…og nå skal je fortelja og du skal høre på.

Salten Museum er som sagt et paraplynavn for 20 anlegg i Saltenområdet. For ordens skyld: Salten består av Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Hamarøy, Meløy, Saltdal, Steigen og Sørfold.

Jeg  sommerjobber på Nordlandsmuseet som ligger i Prinsens gate i Bodø. Her sitter jeg og blomstrer i et av byens eldste bygg. Å være bygd i 1903 er da ingen alder for en bygning, men Bodø ble som kjent bombet 27. mai 1940. Museet og bryggeriet, blant annet, stod igjen.

Vi har en flott sølvskatt her som ble funnet i Rønviksområdet i 1919. Den består ikke av mange gjenstander, men den ene ringnåla  er den største som noensinne er funnet fra vikingetiden og jernalderen. Ikke verst. Fryktelig ubehagelig å ha på, men frykt ei; du kan kjøpe en mindre kopi du kan putte på finstasen uten å få ryggproblemer. I tillegg har vi en 25minutters film om Bodø med Halvdan Sivertsen som koselig forteller. Flotte filmen.

Hørt om Fridthjov Anderssen? Ikke? Sett mannen som står på sokkel ved solparken i Bodø? Ja? Det er ham. Han

Fridtjov Anderssen

Fridtjov Anderssen

var komponist, organist og kordirigent, utdannet i Leipzig…og nesten glemt. Vår egen lokale komponist. Her på museet har vi fått en liten midlertidig utstilling om ham, for å vekke interesse og kanskje lokke fram mennesker som har historier, gjenstander eller bilder av mannen. Vi selger også hans musikk, spilt av Bjørn Andor Drage (2 dobbel-CD’er).

Og der stopper nesten min selvopplevde viten om våre anlegg. Men jeg nevner i fleng:

Beiarn: 30. juli er det utendørskonsert med Jazzduoen NEST, samt salg av rømmegrøt og spekemat. Nam! Dette skjer på bygdetunet.

Bodø: I Bodøsjøen friluftsmuseum er det bare å komme når du vil! Ta med grill og fiskestang. Du må selvsagt først

Bodøsjøen

Bodøsjøen

besøke meg ved Nordlandsmuseet.

Kjerringøy Gamle Handelsted hvor det er aktiviteter hver helg fram til 29. august.

Løp Gamle Gård: 2. august er det den store vaffeldagen med vafler i alle varianter. Mmmm sjokoladevafler.

Sommerdagan i Meløy: hver dag fra 11-17 helt fram til 2. august. Kom og se kunstutstilling!

Steigen Bygdetun: Utstillingen «det lille under,» et lite skjørteløft på Steigenværinger. Hver dag fra 11-17 helt fram til 16. august. Dessuten er det markedsdag den 25. juli med mye gode lokalproduserte matvarer.

Sørfold (Straumen): Her har vi ungdomsmuseum og helt fram til 16. august kan du se t-skjorteutstillingen «T- for tidløs.»

Vi må jo ikke glemme Hamsunsenteret på Hamarøy som 4. august blir overrakt Salten Museum. Hamsun var stor. Så stor at han fikk Nobels pris i litteratur for Markens Grøde. Åpningen av senteret skjer dagen etter åpningen av

Hamsunsenteret

Hamsunsenteret

Hamsundagene som varer til og med 9. august og er åpent alle dager i denne perioden fra 10-19.

Ved åpningen av Hamsunsenteret vil Hamsuntolkere fra hele landet komme og holde en forrykende forestilling, og Publiners, samt DDE, vil spille.

Dette var bare et lite utvalg av hva Salten Museum kan tilby lokalt, så nå er det bare å kaste seg rundt og være turist. Jo! Jaa! Der finnes jo utallige andre opplevelser, utstillinger, arrangement og annet som ikke er i regi av oss.

Her kan du lese mer:

Salten Museums anlegg  Salten museum er også på facebook: Salten Museum på facebook

Hamsunsenteret

God tur!

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

