Når det piper i telefonen…

Joda, så jeg sitter foran pc’en og det piper.

Jeg skrur av høytaleren, kanskje jeg har ført musepekeren over en reklame. Det fortsetter å pipe.

Jaha. Jeg rokker på stolen; kan en plaststol pipe?

«Kjære! Er det du som sitter og lager pipelyd?» Selvsagt er det ikke det.

Jeg hører at lyden kommer fra området tv’en står. Piper tv’en? Nei, dette kakafoniet kommer fra veggen; ikke der…litt lenger opp.

Ventilen! Det piper i ventilen.

Jeg stikker hodet ut verandadøren idet en kjøttmeis flyr inn i ventilen fra andre siden, med mat i nebbet.

«Kjære, vi har startet fuglehjem.»

Her kunne historien endt. Det gjør den ikke.

I går våknet jeg frisk og rask til 20 varmegrader; gikk ut på verandaen og konstaterte at noe bevegde seg i gresset. Oj, sikkert en mus, best jeg ser.

rotten

Johnny Rotten

Du vet Johnny Rotten i Sex pistols? Det var han som tittet opp mot meg fra gresset.

«Pip! Sa den. «Hei» sa jeg, og hentet en eggekartong den fikk krype opp i.

Ok, hva nå? En stor, rød katt drev og sirklet i området, noe som fikk meg til å tro at dette ikke var første fugleunge på bytur fra akkurat dette redet. Katten hoppet på meg, og jeg valgte Johnny Rottens parti.

«Åh, kjæære… Har funnet en fugleunge, hva pokker gjør jeg nå? Jeg får jo helt morsinstinkt her, men skal jeg gi den til katten?» Min kjære, søvndrukken, kunne ikke tro hva jeg stod og foreslo; mente det var bedre at jeg ble fostermor. Alenefostermor. Som sagt så gjort. Min kjære dro på skolen, mens jeg satt hjemme med barnet.

Jeg forsøkte å ringe min far som er utdannet agronom og kan ett og annet om dyr, men han sov. Min mor visste likevel råd: sukkervann. Vi kranglet litt, jeg og Johnny, før jeg fikk i ham litt karbohydrater, og etterpå lagt ham i en bomullsvaskeklut, for bomull i ren form hadde jeg ikke.

Plutselig ser jeg gresset bevege seg på ny. Jaha, der lå pinamæ Sid Vicious også.

Sid Vicious

Min dag var satt. Jeg oppgraderte reiret, Reir 2.0, til en skoeske fylt med gress og kleenex og fant en proteinkilde i form av en prøvepakning kosttilskudd som lå bakerst i skapet. I tillegg knekte jeg egg og ga dem plomme.

Heldigvis fortsatte det fine været for jeg hadde ikke lyst å ta punkrockerne inn i huset, i frykt for lus, fugleinfluensa og piphoste. De fikk stå i solen, med kleenex som solparaply, med meg på plenen på et pledd med Sartre i hånden,på utkikk etter pusen. I thought I thaw’ a putty’cat.

Etter som dagen svant, og jeg skulle på kino, ble 2×3 cm fugl flyttet innomhus da varme visstnok er et must for slike fjærløse. Jeg så for meg den sikre død i

denne kinoturen, for fuglene altså, men de møtte meg gapende og pipende da jeg noen timer etter forsiktig åpnet skoesken. Dette hadde de  ikke gjort før, så noe rett må jeg ha gjort.

Sid Vicious

Igjen fikk de mat, ny kleenex (begge beviste at intet var galt med tarmsystemet) og hver sin varmeflaske for natten.

«Hvor lenge skal denne matingen foregår?» lurte min kjære på, totalt glemsk over at det var nettopp hans medfølelse som hadde satt i gang dette. I følge internettet, som er så nyttig, skal denne matingen foregå intenst i alt fra 1-2 uker, hvorpå fuglen med hell skal begynne å spise solid mat, og dermed kun gape hver 3. time eller så.

Ca slik ser Sid og Johnny ut nå. Legg merke til hanekammen.

Ca slik ser Sid og Johnny ut nå. Legg merke til hanekammen.

Flaks jeg ikke har jobb, for dette tar tid. Mens jeg mater, holder kattevakt, bytter kleenex og kommenterer hårsveisen deres, flyr Mamma og Pappa Kjøttmeis lystig forbi for å finne mat til Johnny og Sids søsken. Jeg har et lite håp om at fugleperspektivet deres skal fange inn de 6 cm med kjøtt og nebb som ligger 3 meter unna redet, og tenke «heisann, var det der vi la dem?»

Så nå venter jeg på kleenexstøtte fra Nav; ikke før har jeg skiftet så skiter de igjen. I tillegg aner jeg et hopp i matbudsjettet da Sid Vicious gaper og piper hver gang han aner bevegelse, min stemme eller skje mot glass (hvor riktignok plommen oppbevares, så dum…det er han ikke.)

Jepp, jeg har forsøkt å ta bilder med min kjæres telefon, da mitt kamera gikk ad dundas her om uken. Disse vil bli lagt ut så snart vi får overført til pc. I tillegg vil her komme oppdatering på Johnny Rottens helse; han er litt svak og puster i rykk og napp.

Punkrockelivet skal ikke være lett.

Slik skal Sid og Johnny bli når de blir store. Forhåpentligvis snart.

Slik skal Sid og Johnny bli når de blir store. Forhåpentligvis snart.

14 kommentarer

  1. Artig Historie. Men det er meget sjeldent at fugleunger overlever bare med menneskemat. Men vi får bare håpe at Sid og hans venner står han av.

    • Ja, vi får se. Nå har det jo blitt et lite prosjekt, så jeg håper de overlever 🙂

      • Der døde Johnny Rotten:/ Han gispet et par ganger, og falt så død om. Dette kom ikke uventet; han har tatt til seg ca halvparten av føden Sid Vicious har fått, og det under mild tvang. Johnny var veldig liten, det var vel også ta-til-seg-føde-problematikken sim gjorde at han ble kastet ut av redet in the first place. Men slik er naturen. Får håpe Sid takler bedre å være fosterbarn. Han spiser som en helt og har fått antydning til gule fjær på brystet🙂

  2. åååh, RIP little John:( Du va tapper så lenge du så dagens lys(vel, øyan dine var vel såvidt utvikla, men anyways..) Din bror er i gode hender, vet at fosterforeldrene ofrer forpliktelser og fritid for å gjøre oppveksten trygg og go for di stakkars små:) Vi tenker på deg

    • Huff, ja det var litt ekkelt. Han hadde nettopp fått mat, og så bare…døde han, mens jeg så på. Uansett livsform er det en aburd opplevelse å få ta del i døden.

  3. Hi there just wanted to give you a quick
    heads up. The text in your article seem to be running off
    the screen in Opera. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I thought I’d post to let you know.

    The design and style look great though! Hope you get the problem
    resolved soon. Many thanks

  4. Wow, this piece of writing is pleasant, my younger sister is analyzing these things, so
    I am going to tell her.

  5. What i don’t understood is in fact how you’re no longer
    actually a lot more smartly-liked than you may be now.

    You’re so intelligent. You already know therefore significantly with regards to this matter, made me in my view believe it from so many various angles. Its like men and women aren’t interested until it
    is something to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs outstanding.
    At all times take care of it up!

  6. hello there and thank you for your info – I’ve definitely picked up something new from right here. I did however expertise some technical issues using this site, since I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and could damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective intriguing content.

    Make sure you update this again soon.

  7. Everything is very open with a really clear description of the challenges.
    It was truly informative. Your site is extremely helpful.
    Thanks for sharing!

  8. It’s really a great and helpful piece of info. I am happy that you shared this helpful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  9. I know this web page presents quality dependent content and extra information, is there any
    other site which offers these things in quality?

  10. Hello, i think that i saw you visited my weblog thus i came
    to “return the favor”.I’m trying to find things to improve my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

  11. Howdy are using WordPress for your blog platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my
    own. Do you require any html coding expertise to make your own blog?
    Any help would be really appreciated!


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

