Midsomer Murders

Sommertid er mordtid.

Nå skal jeg ikke ut på en vill turne á la Bonnie & Clyde, som tilfeldigvis døde av kuler for 75 år siden. Les historien her.

Det jeg mener med min noe makabre åpningssetning er rett og slett at nå er det sommer…og noen skal dø i Midsomer. At så mange kan dø i DCI Barnabys distrikt, tenker vi ikke på. Det vi legger merke til, bortsett fra den fantastiske skumle introen spilt på…sag?…er den lune, gode engelske landsbygda, med sine erkeengelske karakterer og tørre humor. Her er ingen storbrystede, halvt påkledde fotomodeller som med sin perfekte sminke lener seg over den forulempede og lirer av seg punchlines.

Ok, nå var jeg hyklerisk, for jeg liker faktisk å se på disse halvnakne pene. Nei, det kom ut feil. Det jeg mener er at jeg simpelten elsker krimserier, og ja…jeg liker også CSI som synder på alle de ovenfornevnte ting Midsomer Murders mangler.

Jeg anser ikke meg selv som en fryktelig modig person, selv om jeg våget meg opp i en 55 meter høy stang på Gröna Lund i Stockholm her om dagen.

Ca her døde jeg litt inni meg.

Ca her døde jeg litt inni meg.

Jeg kan nevne at jeg nesten så The Ring, jeg mener jeg så filmen, men med ett øye halvt hevet over en tykk pute. Min venninne måtte følge meg på toalettet etter filmen, vente i døråpningen, skru på alle lys og synge meg i søvn. Nesten. Men redd var jeg.

De av dere som har lest «Da Linda så hvithai…» vet at jeg ikke er fryktelig trygg i vann inneholdende søppel, i tillegg har jeg forsøkt å dykke, noe som skal bli en egen historie her på bloggen en dag.

Men krim, fiktive mord, morbide serier og alskens ulumskheter som i det virkelige liv ville sendt meg i bakken, i koma før nådd bakke, simpelten elsker jeg.

Ja, jeg ergrer meg som sagt over CSIs puddelklipte medarbeidere, men Grissom i CSI Las Vegas og Mac Taylor i CSI New York…er de ikke herlige? At det er mennene som er herlige på innsiden bunner i noe jeg har gjentatt til det kjedsommelige og kan leses her.

Nei, nå tuller jeg…Horatio i CSI Miami er vanskelig å elske, med sine punchlines, blikk over skulderen, solbriller og utstuderte hese stemme. Vet ikke hva jeg mener? Ta en titt:

Det er ikke bare jeg som har lagt merke til Horatios parodi på seg selv. Jim Carey og jeg har snakket på telefonen. Han er litt flinkere å forklare enn meg:

Min helt over alle helter er Poirot. Kjære Hercule…måtte David Suchet aldri avgå med døden. Jeg har sett enkelte episoder med en helt annen skuespiller, men det blir aaldri det samme.

Miss Marple…er hun ikke søt? Gamle damen som havner i mordsituasjoner hvor enn hun går. Hadde blitt nervøs, jeg, om hun dukket opp i mitt nabolag. Summa sumarum er det vel strengt tatt Agatha Christie som fortjener heder og ære og flaxlodd i posten.

Mannen sin.

Mannen sin.

Sir Arthur Conan Doyle visste også hva han gjorde da han for to århundrer siden skapte Sherlock Holmes og Dr Watson, men la oss ikke glemme Edgar Allan Poe, mysteriets første mester, med sine «The Fall of the House of Usher» og «The Raven.» Nei, nå skjener jeg ut i litteraturens verden.

Krim, og da særlig engelsk krim er det beste jeg kan se på tv. Min sambo vet dette, og har flere ganger ringt og ropt at jeg må haste til tv’en for nå begynner krim. «Mmmm, nå står jeg egentlig og  … redder verden og miljøet.» «Det er engelsk krim.» *Slipper alt i hendene og løper.»

Det er nettopp dette jeg i kveld skal gjøre, for i kveld begynner atter en gang Midsomer Murders. Jeg husker mamma var på knærne etter John Nettles da han spilte i Bergerac, noe jeg ikke kunne forstå. Nå stiller jeg meg annerledes til mannen. Ikke at jeg er på knærne etter ham som i forelsket, men hans sjarm, vittigheter og normale engelske familie i serien gjør at jeg i sommer skal bruke hver fredags kveld på ham. Om Tv2 i år igjen velger å sende de to episodene, hvorav morderen avsløres i del 2, med 1 ukes mellomrom, skal jeg…skal jeg…likevel resignert se på.

John Nettles

John Nettles

Da har vi en date; du foran ditt tv, jeg foran mitt; så heier vi på DCI Barnaby sammen. God titt!

2 kommentarer

  1. Ja, sånne ting som haia og karusella e ganske skummelt !

    • Og særlig i kombinasjon.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

