Kaffe – Min Elskede

kaffe

Spill av låten mens du leser. For inspirasjon🙂

Jeg elsker kaffe.

Denne sorte drikken som ønsker meg velkommen hver morgen, og gir små avbrekk en ekstra spiff. Fra små bønner males den til magisk, sort pulver som jeg ikke greier meg uten. Lukten av nykvernet kaffe stiller seg rett ved siden av lukten av skog etter regn, og små, nyfødte barnehoder.

Jeg elsker kaffe.

Jeg begynte å drikke kaffe på riktig da jeg var 17 år og lærling i en bedrift. Å stå opp tidlig og måtte se presentabel ut var et skrik fra å stå opp og gå på skolen. Nå måtte jeg smile og være våken, ikke gjespe, men være på topp fra jeg kom til jeg gikk. Kaffe ble min redning og min last.

Da jeg og en venninne i forrige årtusen flyttet til London, ble møtet med storbyen en rus på livet, med sene kvelder både i venne- og jobbsammenheng. Kaffe var en følgesvenn også her. Det var på et skittent ungdomsherberge med mer lus enn folk vi lærte å be om kaffe med «one cow and two calves,» på norsk en klunk melk og to biter sukker. Kaffe uten melk ble for meg aldri det samme etter dette, selv om en ku fort ble til et fjøs med kyr. Beige kaffe er best!

Jeg reiste rundt i verden i noen år, og drakk ikke kaffe regelmessig. Dette endret seg da jeg vendte nesen hjem og fikk fast jobb på kontor. Koffein virket da på meg som sukker på en unge; jeg løp rundt kvitrene og fortalte dårlige vitser mens jeg planla middag, svarte telefoner og ekspederte kunder. Å ekspedere kunder kan bety to ting, jeg gjorde den versjonen som lot dem leve.

Etter et par uker på dette viset fikk jeg forbud av kontorsjefen; «Du drikker ikke kaffe før etter lunsj, Linda. Vi greier kun å takle deg etter 12.» Hadde noe å glede meg til, da.

Som den evige reiser jeg var, bodde jeg etterhvert i México. Her så jeg for meg servering av verdens beste type kaffe, ferskmalt med hint av mayaindianer. Den gang ei, sa Tordenskjold. Vi fikk strøkaffe fra supern. Den beste kaffen ble visst eksportert. Å få melk i kaffen betød melkepulver. I klumper. Forbausende nok smakte ikke dette så verst, men jeg drømmer fremdeles om den kaffen vi kunne ha fått.

Jeg jobbet en liten periode i en kaffebar. Her lærte jeg å lage de forskjellige typer kaffe vi nå er lært å tro vi ikke greier oss uten. Jeg må innrømme at cortado er min kopp te, pun intended, men jeg greier meg på lang vei med vanlig kaffe med en skvett melk.

Nå lyver jeg. Min samboer ble gitt en kaffetrakter i bursdagsgave. Forbauset ble jeg stående og se på saken, og jeg innså at jeg faktisk ikke er så glad i trakterkaffe. Kanskje er det min periode som mexicaner som har satt sine spor, men Nescafé Instant Coffee smaker for meg bedre enn trakterkaffens noe sure ettersmak.

En uting mange har innarbeidet er servering av kaffe i små pyntekopper som kun rommer to munnfuller, og har så små hanker at man ikke får pekefingeren gjennom. Slike kopper skal aldri inn i mitt hus. Kun store, gode krus av forskjellig slag duger.

Hadde jeg kunnet, ville jeg ha kokt kaffe på bål, men det er noe upraktisk. Nå har vi faktisk en stor pyntepeis i stuen…..Ny morgenrutine fra og med mandag!balkaffe_300x400

Morgenrutine, ja. Bare ordet rutine ville sendt meg i koma for kun få år siden, men nå er denne hellig for meg. Min perfekte dag starter med et stort krus sterk kaffe. Min kaffe skal stave framtidig magesår før jeg er fornøyd. Dette akkompagneres med en skvett melk, eller en ku, fjøset har jeg gått bort fra. Som nabo kommer et glass vann, men helst blandet med Fun eplesaft. I vannet. Ikke i kaffen. Med slik ammunisjon kan dagens nettnyheter angripes, og er dagen ideell følger enda en kopp kaffe, samt papiraviser følge. En time slik og jeg er klar for å erobre verden.

…eller enda en kopp kaffe.

8 kommentarer

  1. He, he! E lure på kem som sa du måtte brems på kaffen?!?!?! Klem.

    • Hehe😉

  2. Må si meg enig mht rutiner og dagens første kaffe. Hos meg holder det ikke med ett stort krus, det blir gjerne 3 før jeg kan ta fatt på dagen og i det hele tatt registrere nyhentene i den ferske dagsavisen (holder meg helst til papirformat ennå). Kaffe er godt !!!

    • Jaaa😀

  3. Alltid greit som en kickstart en tidlig morgen, men jeg greier enda å holde meg fra en daglig dose. Men det kommer vel etter hvert, om jeg skal dømme ut fra artikkelen?

    • Forsøk å greie deg uten en daglig dose, for kaffe er fantastisk som middel mot trøtthet. Etter jeg ble «avhengig» fungerer kaffen mest som kos, aldri som energidrikk. Men mmmm så deilig :D!

  4. hm… æ drekk ikke kaffe æ… Har vest gått glipp av nokka,hehe🙂

    • Oh, yeah…🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

