Mote og skjønnhet?

Jeg finner meg selv sittende med hodet på skakke og rynkende bryn når jeg i ny og ne blir fortalt pr tv, film og internett hva vi damer skal kle på oss og hvordan vi skal se ut.

At du og jeg ikke har samme smak, er én ting, men en annen ting er fysiske, vonde  fakta.

La oss ta en titt på dette:

beckham1

Eller disse:

shoesvictoriabeckham1

Smerte, er det første som faller meg inn å si her, og smerte er en rød tråd gjennom kvinners motehistorie. Hvorfor lar vi oss selv lide, og hvem lider vi for? Oss selv, eller menn, for om det er det sistnevnte, bør vi jenter spør oss selv om det hele er verdt det. En annen ting er: vil verden stoppe og menn bli kollektivt homofile om det ble skapt komfortabel mote?

Tilbake til motens smertehistorie. Her ønsker jeg å dra klisjéen «et bilde sier mer enn tusen ord» :

Vår egen Dronning Maud

Vår egen Dronning Maud

Her er et skrekkeksempel på kinesisk mote for kvinner. Menn må også gjøre slike ting for å se fine ut. Nei, vent litt….

Ao!

Ao!

Det er ikke bare saker og ting vi kler på oss som er skadelig. Nå for tiden er dette mote, og jeg tør ikke en gang tenke på hva det gjør med ryggradstillingen:

stor-veske1

I smerteavdelingen for kvinner kan jeg i tillegg nevne øyenbrynsplukking, botox, restylane og voksing av legger, armhuler og de delikate stedene.  Gjør vi ikke dette, kan det fort bli en forside av det. Vel, kanskje ikke om jeg lot være, men Julia Roberts, for eksempel, som havnet i alle verdens glossy blader for dette:

julia-roberts-arm1

Dette, mente redaktører, var likestilt nyhetsmessig med krig, fred og politikk og sånt.

Nå har jeg skjenet bort fra temaet «smerte», selv om neste kvinnefengsel kan forårsake like mye ao. Ao’en er vekt. Vi kvinner blir fortalt, fra motereportasjer, veggmontasjer, tv-skjermen og Hollywood, at det beste nok er å se slik ut:

fashion-skinny-models1

keira_narrowweb__300x58701

Jeg regner med at det ikke er en spasertur i parken å skulle se så tynn ut til alle tider. Ikke rart modeller har rykte på seg for å være sure og irrasjonelle. Det blir jeg også når jeg ikke får mat regelmessig.

Hva skjer om vi kvinner finner ut at vi ikke vil se slik ut likevel? Vel, i følge noen, dessverre de få som sitter med makten over å bestemme hvordan vi skal se ut, bør kjente personer skamme seg. Fysj og pføy, tenk å se så fæl ut som Jessica Simpson, stod det å lese da hun valgte å svelge maten.

jessicafatskinnyfixed1

Eller da norskættede Renee Zellwegger skulle spise seg opp for å ligne en jente med ALT for mye vekt på kroppen, og spille i en film som skulle vise at det går an å veie mer enn en kjærlighet-på-pinne OG få kjæreste, var dette tjukke-Renee:

reneezellwegerbf

Ok, we get it, Hollywood. Vi damer må være tynne for å være suksessfulle. Det nytter ikke hva dere «normale» menn sier, for de som virkelig teller, dvs menn med knekk i håndleddet samt mote/-skapere/-redaktører/-synsere osv mener det motsatte. Når det står på trykk, må det være det som gjelder, og jeg skal ikke sitte her på min høye hest og si jeg er hevet over denne psykiske terroren vi jenter utsettes for.

Det var slettes ikke noen andre enn meg selv og moteverden som hadde kommet fram til at jeg ikke var bra nok da jeg og Bente skulle slanke oss. Les historien her.

Jeg skal også innrømme at jeg sjelden går uten mascara. Hvorfor? Fordi jeg liker øynene mine med farge på, og jeg vil pynte meg og se fin og ut bli sett på som en ordentlig jente, for jenter SKAL sminke seg. Ok, jeg tenker ikke dette, men da jeg var 16 gjorde jeg det. På den tiden hadde jeg ikke engang tilgang på internett og alle andre fora som fortalte meg hvordan jeg skulle se ut. Likevel hadde jeg fått det med meg.

Hva er reaksjonen i media om «de kjente» forsøker å være ukvinnelig? Klikk på disse linkene og les om skandalene.

Cindy vs Sharon

Oh, dear!

At dette er utenlandsk media, har i våre dager ingenting å si. Beskjeden når helt fram til Norge.

Jeg er ingen kvinnesakskvinne, men jeg kjenner jeg blir harm og varm når jeg ser hvilke fysiske kvinneidealer vi får servert.

La meg vise dere et annet «bevis» på at vi damer har et urealistisk press på oss, mens menn som regel får lov å være som de er.

Tv-serier. Igjen, jeg lar bildene tale for seg selv:

according_to_jim

family-guy

8simplerulescast

simpsons_couch

doug_carrie

Jeg finner det blodig urettferdig at menn eldes med stil, mens vi kvinner blir mer og mer avhengig av sparkel for å skjule at , ja, vi er også menneskelige. Denne myten eksisterer ikke fordi «det bare er sånn,» men fordi noen har fortalt oss at det bare er sånn. Og vi har hørt på.

Hva skal til for å slippe oss damer ut at mote- , vekt- og skjønnhetsfengselet? Ligger det kanskje i oss selv?

21 kommentarer

  1. Bra at noen sier ifra!

    Selv har jeg veldig lite til overs for glamourmodeller etc. Da er det heller særtrekk ved utseendet og ikke minst personligheten som gjør om jeg blir tiltrukket av ei jente eller ikke. Personer (av begge kjønn) som følger moten til punkt og prikke fremstår bare som kjedelige i mine øyne. Da er det kulere med personlig stil. Jeg blir også helt kvalm av signalet media sender til unge jenter i dag, særlig disse «skjelettene» som brukes på moteoppvisninger.

  2. Veldig bra innlegg……

  3. Helt enig med deg. Er heller ingen Ottar-tilhenger, men er trist å se hva vi kvinner streve etter å bli og hvordan media framstiller hvordan vi BØR være. De idealene som blir satt fram er retusjert og inngrep her og der, og de har sikkert pint seg gjennom den ene slankekuren etter den andre der de IKKE svelger maten. Å sette en liste så høyt gjør at en får krampe i tærne og man blir sliten av å strekke seg hele tiden.

  4. Knakende bra innlegg…….Virkelig noe til ettertanke

  5. Ja tenkte akkurat det samme da jeg så reportasje om Jessica Simpson som hadde blitt «feit». syns hun er kjempe fin slik som hun er nu ^^

  6. Utrolig bra skrevet! Er helt enig med deg;)

  7. Hadde jeg gått med skoa til posh hadde jeg fått kramper. Men nå er jo ikke det mitt problem siden jeg ikke bruker tid på høye sko, det er fint ja… men jeg er høy.. og har ikke brukt for enda høyere hæler for å se ut som en KINESISK HØY MANN!😛

    • Åh, come on, la oss skape mote her og nå i dag :D!

  8. […] grad tykkere der hvor kvinner er arbeidere og menn sjefer. Jeg viser også til mitt innlegg om mote-, vekt-, og skjønnhetspresset vi jenter […]

  9. Jeg er så enig med deg. Noe som bidrar til dette samfunnet, er blant annet at blader har reportasjer om «hva gutter liker.» Når det står i et blad at alle gutter foretrekker jenter med former, kan det godt hende at dette trøster de «normale» jentene, men det bidrar til at vi i større grad kun bryr oss om hva vi tror alle menn liker – og at vi alltid skal strebe etter det idealet. Fryktelig slitsomt, er det ikke?

    • Veldig slitsomt.Og det som er så ekstra irriterende er at mange jenter, meg selv inkludert, bakerst i hodet faktisk går inn for å se ut slik som idealet tilsier. Hva annet kan man, normale dødelige som vi jo er, når man blir influert fra alle kanter. Nei, takke seg til å holde seg til et sunnhetsideal framfor et skjønnhetsideal🙂

    • Spørsmålet må jo være hvorfor i all verden du leser «hva gutter liker»-reportasjer.

      Reportasjer som dette utgjør kanskje 0,000000000001% av det som publiseres i verden. Klarer man likevel å finne frem til slike reportasjer, og i tillegg tar dem voldsomt alvorlig, skyldes det neppe forhold ved samfunnet, men forhold ved en selv.

      For når alt kommer til alt er utseende og personlig vekst tross alt viktig. Dersom du tror at ELLE og MAG er de rette kanalene for å fremme dette, så er du i veldig godt selskap, men jeg tør antyde at damer som omgir seg med for mye junk bærer preg av det.

      • Jeg kjøper ikke slike blader, men har selvsagt bladd gjennom noen eksemplarer da jeg faller inn under deres demografi.
        Jeg har også en lillesøster, og i hennes alder bombarderes hun av disse bladene, reportasjene og meningene, jeg liker det ikke. I tillegg er det ikke til å unngå å støte på slike reportasjer i tilsynelatende seriøse tidsskrifter.

        Nå er jeg klar over at jeg irriterer meg (kanskje) mot normalt mye over saker og ting, det er vel derfor jeg legger så godt merke til disse reportasjene. Jeg greier rett og slett ikke å «let it go.»

        Men ta en titt på f.eks femina.no, som jeg tror er en samleside for mange av jentebladene som utgis i Norge, det virker jo som om alt vi jenter bryr oss om er klær, sminke og hvilke sexstillinger som vil tilfredsstille. Jeg klikket meg inn på den svenske cosmopolitan i min «research» til innlegget, og satte nesten morgenkaffen i halsen av illustrasjonene. Man behøver virkelig ikke lete hardt for å finne disse innleggene.

        Jeg er enig i at det er lite slikt i Teknisk Ukeblad, men om jeg ønsker å lese om f.eks interiør, mat eller vin er det ikke til å unngå at websider og blader som tilbyr slike reportasjer også har om mote, skjønnhetsidealer og lignende.

        Det er vel kanskje her jeg skal ta på skylapper, men jeg greier ikke la være og pirke litt i maurtua med en pinne bare for å se hva som egentlig foregår nedi der.

      • For et par år sida, kjøpte jeg jenteblader for den litt yngre garde, av typen Girls og 4U. Her er det vel heller sjeldent at det IKKE står en artikkel som informerer oss om hva som er hankjønnets preferanser, eller om hvordan vi på best mulig måte skal være tiltrekkende for gutter.
        Det er sjukt at jenter som er fra 11 – 15 år trenger å bekymre seg for sånt, og jeg tror ikke det er normalt å bare kunne ignorere disse artiklene.

  10. Jeg er helt enig i innlegget at menn stiller ofte voldsomme krav til hvordan kvinner skal se ut, mens de glemmer seg selv oppi det hele. Har noen kompiser som helst ser at dama skal være ung, sprek, ha store bryster og slank stram kropp, mens de ser ut som noen lassaroner selv med synlig ølmage, hengekjakar og tynt pistrete hår og dårlig hud:P

    Man trenger ikke være syltynn for å være vakker. Men en vakker kropp er en kropp som blir tatt vare på, blir trent jevnlig og får tilført sunn kost. Det handler om å ta vare på seg selv – og det gjelder begge kjønn!

  11. «Jeg er helt enig i innlegget at menn stiller ofte voldsomme krav til hvordan kvinner skal se ut, mens de glemmer seg selv oppi det hele.»

    Du tar feil. De færreste menn stiller «voldsomme» krav til hvordan kvinner skal se ut. Det er det jevnt over bare kjekkasene som gjør – de som har hatt 20+ sexpartnere, og som ‘alltid’ tar med seg dame hjem fra byen.

    Dersom du vil ha tak i disse gutta, må du se «voldsomt» bra ut. Dersom du vil ha tak i en mann som regner seg som gjennomsnittlig attraktiv, må du faktisk ikke det. Men utseende hjelper alltid på når du ønsker å imponere eller å bli sett opp til. Sånn er det i alle kulturer, og det kommer vi aldri vekk fra.

    • Det er godt å høre at menn ikke ønsker dette idealet vi jenter blir pepret med.For det er nemlig her problemet ligger. Hvordan skal vi vite hva alle disse som synes å vite hva de snakker om (redaktører i magasiner f.eks) baserer sine artikler på? Tatt ut av lufta eller hva menn liker?

      Nå er det ikke bare hva menn tenker, jeg sikter til, men å føle velvære med seg selv. Når man da leser her og der at slik og slik ser du best ut, ja, da begynner man å sammenligne. Blir fryktelig sliten av dette, skal jeg fortelle deg. Og er det noe vi jenter er god på, ja så er det å sammenligne oss selv med andre.

      Jeg tenker også at mange menn ikke forstår hvor mye arbeid som faktisk kan ligge bak å se helt normal ut, at om alt dette arbeidet hadde stoppet opp, ville han fått litt av et sjokk.

      Uansprett, jeg ønsker verken å imponere noen eller bli sett opp til (pga sminke/klær/utseende, vel og merke), men jeg vil at samboeren min skal tenkte han er heldig, samt føle meg vel med meg selv. Og, jepp, i svake øyeblikk ser man på Claudia Schiffers ben, gløtter ned på sin egen knappe meter med løpeutstyr, og tenker…sukk.

      • En dyd å holde utseendet i hevd, spør du meg. Det trenger ikke bare å være et ork heller, det kan også noen ganger være skikkelig gøy.

  12. […] Ja, jeg ergrer meg som sagt over CSIs puddelklipte medarbeidere, men Grissom i CSI Las Vegas og Mac Taylor i CSI New York…er de ikke herlige? At det er mennene som er herlige på innsiden bunner i noe jeg har gjentatt til det kjedsommelige og kan leses her. […]

  13. Dette er det dummeste jeg noen gang har lest.

    Kvinner gjør haugevis av ulogiske valg pga. hva de serveres som fakta av venninner og et idiotisk media ikke menn.

    Krystaller, bakepulver til 800 kroner desiliteren, «slankemat» osv osv. hadde ikke vært noe problem dersom flere kvinner hadde satt seg ned og funnet ut hva vitenskapsMENN har funnet ut om universet. Spesielt teroiene rundt elektromagnetisme er ganske interessante for å forstå hvordan hjernen lager et bilde utfra et enormt spekter som ingen sanser fanger opp.

    Ikke skyld på menn, vi har siden Grekerne, til Kopernikus, Gallileo, Newton, Keppler, Maxwell, Darwin, Einstein, Feynman forsøkt å få mennesker til å se verden som den er.

    • Ojsann, rask å ta på seg skyld her. Jeg tror du forveksler min skyldplassering med artikkelen hvorfra du henten min link. Om du leser mitt innlegg på nytt vil du se at jeg ikke skylder på noen; at jeg presiserer urettferdgiheten i hvordan kvinner og menn «skal» se ut. Her er det jeg sier om menn:

      «Hvorfor lar vi oss selv lide, og hvem lider vi for? Oss selv, eller menn, for om det er det sistnevnte, bør vi jenter spør oss selv om det hele er verdt det. En annen ting er: vil verden stoppe og menn bli kollektivt homofile om det ble skapt komfortabel mote?»

      Se ingenting om at det er menns skyld. Videre:

      «Det nytter ikke hva dere “normale” menn sier, for de som virkelig teller, dvs menn med knekk i håndleddet samt mote/-skapere/-redaktører/-synsere osv mener det motsatte.»

      Her kritiserer jeg motemenn med knekk i håndleddet, samt den samlede moteverden; kvinner som menn.

      «Jeg finner det blodig urettferdig at menn eldes med stil, mens vi kvinner blir mer og mer avhengig av sparkel for å skjule at , ja, vi er også menneskelige.»

      Her er vel en kritikk av hva som er allmennt ansett som pent eller ikke.

      At du er så rask å ta på deg skylden, får være din sak. Det var ikke jeg som sa det.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

