Fredag den 13. !

Der var det fredag den 13. igjen dere. For oss som er oppmerksomme på dette, legger vi merke til at det jammen var fredag den 13. sist mnd også. We’re on a roll!

Grunnen til min begeistring er at jeg er født den 13.oktober og har navnedag den 13. mai. Mer skal ikke til før man har fått et lykketall.friday-the-13th

Da jeg i en periode bodde med en erteris , som mot formodning også var født den samme 13. på samme sykehus, bare 6 timer før meg, var det duket for numerologi over en lav sko. Jeg er verken overtroisk eller spirituell av meg, men det faktum at vi så tallet 13 i alt (og da mener jeg alt) vi foretok oss, beviser vel at om man leter, ja, så finner man.

Jeg bodde en tid i México. Her var jeg på et foredrag holdt av en Maya-indianer som snakket om Mayakalenderen. Vedkommende Maya fortalte at tallet 13 var av stor betydning, og da særlig i oktober. Jeg kan ikke nok om Mayakalenderen til å svelge dette helt, til det er tilfeldigheten nesten for stor, men jeg kan godt tygge litt på det🙂

13 måner-kalenderen

13 måner-kalenderen

I México lærte jeg også spansk, noe som resulterte i at jeg fant ut at tallet 13 er Trece på språket. Og hva heter jeg? Linda Therese, «trese og terese» nesten likt! Akk, den som leter, finner virkelig!

Om paraskavedekatriofobi er navnet på fobien for fredag den 13., er jeg sterkt angrepet av det motsatte. Dette, med en kombinasjon av å elske å ha bursdag, gjør at jeg hver fødselsdag og/eller fredag den 13. mottar mange meldinger fra mennesker jeg har møtt som husker min glede over dagen, og at denne dagen minner dem om meg. Kanskje vi kan omdøpe fredag den 13. til «Linda-dagen» eller «Fredag den Linda Trece.» Jeg legger inn søknad.

Men hvorfor er jeg, og min venninne født den 13., ganske så alene i denne nær dyrkelsen av dagen og tallet?

Vel, her er mange historier og fakta. Jesus med sine disipler var til sammen 13 stk rundt bordet under hans sistemåltid. Dette var i tillegg en fredag, og vi vet jo alle hvordan det gikk.

Videre var fredag den 13. en litt uheldig dag for Tempelridderne i 1307, da dette var dagen de ble beordret drept av kong Filip av Frankrike. O’ o ‘…..nevnte jeg at dette i tillegg til å være fredag den 13. , var i oktober?

I den gamle sivilisasjonen Babylonia, hadde året 12 måneder. Dette gikk ikke alltid opp, så noen år hadde en måned ekstra. Denne 13. måneden trodde de rett og slett at universet gikk av hengslene.tretten1

Hvorfor denne overtroen eksisterer er en ting, men hva man gjør for å unngå tallet, kan av og til være litt komisk. For eksempel er det et fåtall av hotell som har 13. etg, det går direkte fra 12. til 14. I tillegg hoppes det over tallet 13 i numereringen av hotellrommene. no_13th_floor

At man ikke skal være 13 til bords kan by på problemer. Man står mellom å forbli 13, noe som vil si at person nummer 13 vil dø, eller å sende en person hjem, noe som kan få følger for vennskapet.

Man bør heller ikke starte en ny jobb eller et nytt prosjekt i dag, passer jo bra, det er jo tross alt helg, og man bør avstå fra å gifte seg i dag. Dette da ekteskapet kan ryke. At det likevel er en 50/50 sjanse for dette, tenker vi ikke på i dag.

Skjer det flere ulykker fredag den 13.? Jeg vil tro at om du er fryktelig overtroisk, og går rundt nervøs og skvetten, er sjansen større for å gjøre noe feil, uavhengig om det er fredag den 13. eller tirsdag den 4.

Dessuten har vi jo lært i dag at «den som leter, han finner,» så om man slår tåa i dag, er det vel lettere å skylde på dag og dato, enn å innrømme at man var klumsete.

Uansett, jeg liker denne dagen! Hurra for meg som fyller 29,416 år i dag :D! Denne dagen skal feires med å se Menn som Hater Kvinner. Glede seg :D!

Jeg ønsker dere også en fantastisk trettende, husk at fredag den 13. er en ulykkedag kun om du lar den være det!

Hilsen Linda Trecepa-tur-i-august-054

3 kommentarer

  1. Bra innlegg. Æ er ikke overtroisk i det hele tatt. Ble storesøster på en fredag den 13. for 45 år siden, en stor dag for meg:) Men må jo innrømme at det ikke er artig når ei svart katt krysser mine veier, gå heller ikke under en stige, trør på komlokk, banker i bordet når noe ikke bra sies osv., så ….. Men uansett idag har jeg navnedag, og det skal bli en fin dag, har jeg bestemt meg for, da blir det det.

    • Haha, det visste jeg ikke😀 Min egen mor navnedag den fredag den 13. Ja, der kan man se.Tallet 13 slår til i livet mitt igjen😀

  2. «beviser vel at om man leter, ja, så finner man».

    Dette fenomenet er etter min mening veldig undervurdert.

    For eksempel tror jeg at mote- og skjønnhetshysteriet du nevnte tidligere til en viss, om ikke stor, grad eksisterer oppe i hodene til de som faktisk er veldig opptatt av dette fra før. De som er ‘hysteriske’ på utseende, trekkes mot websider, blader osv. som også er hysteriske når det gjelder utseende. De som fra før er mer avslappet, legger ikke merke til alle ‘tegnene’ på at samfunnet har utseende-hysteri, på samme måte som vi andre aldri legger merke til at det er mange merkelige sammentreff med tallet 13.

    Personlig mener jeg at nordmenn flest i snitt er for lite opptatt av utseende, men det finnes store variasjoner her, mye større enn f.eks. på 1950-tallet. Kanskje det faktisk er disse variasjonene som gjør at ekstreme tilfeller må oppstå, hva vet jeg.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

