Anette Sagen

Jeg ønsker med dette å støtte Anette Sagen i kampen om å få hoppe i Vikersund.

At jenter kan skade seg i bakken, er like åpenlyst som at gutter kan det.anette-sage

Vis meg vedkommende med like stort press på seg som Sagen,

med så mange mot seg,

som i tillegg greier å hoppe seg til prøvehopping i verdenscupen,

som ikke en eller annet gang ville ha bukket under for dette. At hun falt i dag viser bare at hun er et menneske, og ikke Iron Woman, som man tydelig må være for å få lov å leke med guttene.

Skal vi godta denne diskrimineringen? Nei, selvsagt ikke. Hadde noen sagt at jeg som jente ikke kunne tisse stående ved hjelp av et mannlig kjønnsorgan, spontanutvikle adamseple eller gro hår på ryggen, så greit, det kan jeg finne meg i.

Men at Sagen & co ikke skal få lov å hoppe i Vikersund på grunnlag av å være kvinne….vel, det faller inn under noe klamme beskrivelsen:

kvinne- og kjønnsdiskriminering, diskriminering (forskjellsbehandling) på grunnlag av kjønn.

Så vidt meg bekjent er dette ulovlig behandling, og det er for meg utrolig at de som nekter ikke står ovenfor en diskrimineringsanmeldelse.

Eller hva mener du? Er det noe her jeg ikke har fått med meg, eller det det at Anette Sagen tisser sittende som gjør at hun ikke får hoppe? Kanskje Martin Liaskar kan svare oss. Martin, hvorfor vil du ikke at jenter skal få hoppe?

Uhell kan alle ha, så det argumentet kan ikke brukes. Jeg nevner i fleng:

Mathias Lanzinger

Jermain Defoe

Kristian Kjelling

Mikkel Bang

Skal man sette ting på spissen, kan man jo, på bakgrunn av kjønn, si at unge menn ikke lenger skal få lov å kjøre bil, da disse står for brorparten av dødsulykkene, både på seg selv og andre.

Informasjon innhentet fra Statistisk Sentralbyrå www.ssb.no

Informasjon innhentet fra Statistisk Sentralbyrå http://www.ssb.no

Provoserende? You think?

Her kan du støtte Anette Sagen og de andre jentene.

(Pr 14.mars: Det går bra med Sagen🙂 )

16 kommentarer

  1. Håper det går bra med Annette Sagen. Håper ikke hun er skadety

  2. håper hun ikke er veldig hardt skadet

  3. Hehehe. Jeg ler meg skakk av disse kvinnelige, så kalte, skihopperne.

    Da de ble nektet å sette utfor kanten, ble det et voldsomt hylekor. Skjønner dere ikke at juryen bare vil deres eget beste? Virker som om det er ren rullett om dere lander på føtta eller hodet.

    Når det er sagt, så ønsker jeg Sagen god bedring. Håper hun ikke er alvorlig skadet.

    • Deres eget beste?
      Phuu….så heldige vi kvinner er som har noen til å passe på vårt sarte vesen. Vi som ikke forstår vårt eget beste. Så teite vi er som tror vi kan gjøre det samme som menn. For det er jo påvist at vi ikke kan gjøre det samme, eller nei….kanskje det var noen gamle menn som sa «slik har det alltid vært, slik må det forbli.»

      «Juryen vil deres eget beste»…hehe, jeg ler.

      Nei, her er det bare å bli superkvinner, dere. Ett lite feilskjær vil nemlig gi menn retten til å si at «dette kan dere ikke gjøre.»

      • Er jo fortsatt damer selv om de hadde vært superkvinner så det hadde nokk ikke hjulper så lenge gammlingene vil ha det som en gutte ting. Ville en gutt med samme fysisk helse også blitt nektet? Er jo det altdreier seg om, er alle jenter for dårlige og alle gutter gode nokk eller er det noen bestemte kriterier en går etter her?

        Virker også som om folk ignorerer at jentene starter på en annen sats når de stadig kommenterer lengden og farten til jentene. Kanskje dette ikke har 100% med kjønn å gjøre men mer med arrangering!?

  4. Klart jentene må få lov til å hoppe. Jeg har enda ikke sett en god begrunnelse for hvorfor ikke. Når en tenker tilbake, det er ikke mange årene siden jenter heller ikke fikk løpe 10-tusen meter og maraton heller, det var ifølge noen forståsegpåere av menn for langt for dem. Nå har vi kampen innen hoppsporten. Anette Sagen er hoppsportens foregangskvinne slik som Grete Waitz var det i løpsidretten. Waitz stod kanskje ikke på barrikadene som Sagen, men hun viste gang på gang at kvinner kunne.

    God bedring til Anette, du kommer tilbake!

  5. Hei jenter ikke gi dere!
    Gutta faller de også
    God bedring til deg Sagen et suverent hopp synd det gikk galt på slutten men jeg vet du kommer like tøft tilbake.

    Det finnes ingen begrunnelse på hvorfor ikke jenter skal få hoppe det kan iallfall ikke ha noe med vekt å gjøre når det gjelder farten for gutta er jo like tynne som jentene.
    Når skal dere forstå at jentene er like sterke å tøffe som gutta.
    Hvorfor har vi noe som heter like stilling om vi ikke får vise hva vi kan.
    Et uhell skjer alle la jentene fortsette.

  6. Haha, kanskje hun nå skjønner at skiflygning ikkeer noe for damene. Er det virkelig sånn for alle damer at dere absolutt må bevise at dere er «like gode» som gutta i absolutt ALT!!? Digger meg at hun falt (håper dog det går bra!). Kanskje denne kattekvinnan nå skjønner at skiflygning ikke er noe for det kvinnelige kjønn! Er vel en grunn til av kvinner ikke går 5 mil på ski, av samme grunn så kan selvfølgelig ikke kvinner hoppe i skiflygningsbakker, men kun i normalbakker, kan ikke få i både pose og sekk. Dere har rett og slett ikke de fysiske forutsetningene. Men for all del jeg er for likestilling av den grad den er intelektuell, men for faen dere må da skjønne at det faktisk er fysiske forskjeller mellom kjønnene.

    • Hahahahahaha! Herreminhatt så teit du er :D! Hva tror du Lars Bystøl, Roar Ljøkelsøy og Bjørn Einar Romøren veier, sånn til sammen liksom? Ikke mye muskelmasse her😀 Ikke uten grunn det er satt en nedre vektgrense på hopperne.

      Så her skyter du deg selv i foten, eller…kanskje du prøvde å si at Anette Sagen & co er for tykke til å hoppe?
      Og, btw, jepp. Vi jenter vil faktisk bevise at vi kan gjøre det dere gutta kan, og om du lurer på hvorfor, vil jeg nå ta et estimat på at du enda er ganske ung. Såpass ung at kvinnekamp og likestillingsbehov ikke har vært pensum i historietimen enda. Å være ung er en feil som går over med årene.

      Apppapppapp….! Før du sier noe nå, om du buser ut med «nei, jeg er faktisk ikke ung» bør du tenke over hva dette da sier om deg.

      Joda. vi forstår at det er fysiske forskjeller mellom oss, men nå har damene ønsket å hoppe i en bakke som en jury med gamle menn som sitter og mener og synser om, ikke bedt om å få gå 10 runder i ringen med Ruslan Chagaev. DA kan vi snakke om fysiske forutsetninger.

      Haha, JEG hadde kunnet veltet Bystøl & co😀

      • Da jeg sa det fysiske, mener jeg sammensetningen av kroppen. Det er fult mulig at to personer veier like mye (la oss si 120 kg). Den ene er et muskelberg, den andre en fettklump. En tilsvarende forskjell er det selvfølgelig mellom kvinner og menn, som gjør menn bedre egenet til all all idrett, og også skiflygning. Nå var jeg ganske full da jeg skrev inlegget og mener kanskje ikke alt jeg sa. Men jeg mener at når det kommer til hvilken som helst idrett (på elitenivå), så er det jo enrome forskjeller. Eller du vil kanskje ha skiflygning med kvinner mot menn i samme renn? Det er jo snakk om sikkerhet (for kvinnene), for min del så kan man gjerne sende ut kvinnene fra samme avsats som mennene og se hvordan det går, hadde ivertfall ikke vært mange kvinner som hadde greid å kvalifisere seg til rennet.

        Og JA, jeg har lest min Simone de Beauvoir, og har absolutt kunnskap om kvinnesyn gjennom historien. Og jeg er i mot kvinnens plass som den andre. Når det kommer til samfunnet , dets struktur og kvinnens plass i denne strukturen, er jeg 100% for likestilling (altså der det virkelig betyr noe).

      • Det var godt å høre🙂
        Men jeg lurer på om det har kommet bevis på at damer ikke kan hoppe fra samme avsats som menn, eller er dette bare noen tror? Har alle jentene som hoppet fra den avsatsen landet på hodet? Det er her jeg irriterer meg; at argumenter tas fra hva man bare «regner med» uten noe annet å støtte seg på enn kjønn.

        En annen ting: får jentene som hopper muligheten til å øve seg på hopp fra denne avsatsen, eller er det rett i konkurranse første gang de prøver seg? Uten øving, ingen helt.

      • Jeg tør ikke å si noe sikkert om hvor mye de får prøve seg i skiflygingsbakker, men jeg tror det er ganske lite. I kontinentalcupen for kvinner denne sesongen brukes verken skiflygingsbakker eller storbakker, den største bakken i kontinentalcupen er normalbakken i Whistler i Canada (der OL-hopprennene skal gå neste år), med bakkestørrelse 106 meter.

        http://skisprungschanzen.com/_wettbewerbe/wette_lcc0809.htm

        Jeg har forresten ikke skjønt helt hvorfor hoppinga ble stoppet på torsdag, og det har kanskje ikke så mange andre heller. Hvis det var fordi det ble hoppet for langt, så kunne de vel bare satt ned farta, siden det ikke var et offisielt renn. Men jeg tror kanskje det heller var fordi sloveneren og franskmannen som utgjorde flertallet i juryen mente at kvinnene ikke var kvalifisert til å være prøvehoppere. I de internasjonale reglene står det:

        «The organiser is responsible for the arrangement of twelve qualified
        forejumpers on each day. These jumpers may not be part of the official
        competition. All of them must be capable to start from the starting point
        established by the Jury for the competition round. All forejumpers have to be
        at least 18 years old.» ( http://www.fis-ski.com/data/document/icr_jp_2008.pdf side 70).

        Da er jo bare spørsmålet hva «kvalifisert» betyr. Jeg skal iallfall ikke si at de Anette Sagen & co ikke var kvalifiserte, men det kan hende det var det juryen kom fram til.

  7. Er ikke sport er religion?? Religiøse samfun kan diskriminere så mye de vil. Det hele kommer av frykt. Gutta er redd for at hun skal fly lenger og med bedre stil enn dem. Hvorfor har ikke ryttersporten kjønsklasser? En hest er mye farligere enn et par ski..
    Det er ikke mulig å få fram nye tallenter ved å ha begrensinger. Jeg er verken sportsidiot eller religiøs. Men jeg vil si nei til presteskapet innen sporten.

    • Haha, «presteskapet innen sporten». Bra sagt🙂 Det er jo faktisk sant, religion har tydeligvis fribillett på diskriminering. Det står jo i boken.

  8. Jeg ønsker hopp-kvinnene all lykke, og særlig Anette Sagen som falt. De er flinke og fortjener ros for det. Det skulle bare mangle! Jeg håper skaden til Anette Sagen ikke er alvorlig, og at hun er klar til å hoppe igjen snart.

    De siste dagene har mange på diverse nettfora sagt at hopp-ledelsen er redd for at kvinnene skal slå de beste mannlige hopperne. Testrennet i går kveld viste tydelig at det neppe kommer til å skje. Ingen av de fem kvinnene som hoppet nådde opp blant de 15 som ble tatt ut til å være prøvehoppere i dag, selv om Anette Sagen kanskje ville ha fått sjansen hvis hun ikke hadde falt og skadet seg.

    http://www.vikersund.no/filer/filsystem/Resultatliste_testhopping_fredag.pdf

    Anette Sagen er forresten god og viktig for hoppsporten, men ikke trekk henne fram som den eneste kvinnelige hopperen som har markert seg. Det vil være urettferdig mot folk som verdensmester Lindsey Van og verdensrekordholderne Daniela Iraschko og Eva Ganster, pluss flere tidligere kvinnelige hopp-pionerer.

    • Selvsagt, men nå var det Sagen som falt, derfor ble hun trukket fram. Nei cudos til alle jentene som tør å gjøre det de har blitt fortalt de ikke kan🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

