Latter :D!

Hva er latter?

I følge Store Norske Leksikon er:

latter, følelsesmessig reaksjon som fysiologisk kan beskrives som en sterk, rytmisk aktivitet i åndedrettsorganene, hvor særlig bryst- og magemuskulaturen spiller en viktig rolle, etter et mønster som varierer fra individ til individ og etter hvor lett eller kraftig latteren er.

Selv ler jeg mye. Da jeg var liten, hadde mine venner og jeg en lappe-lek hvor én god ting og en litt dårligere ting skulle skrives om hver og en av oss. Disse lappene fikk vi deretter lese. På mine gode lapper stod «Linda smiler og ler alltid.» På mine dårlige stod «Linda smiler og ler alltid.» Det var da jeg lærte om balansegang.maja-og-eva

I min barndom var det med skrekkblandet fryd mine søstre og jeg overvar vår mor le. Hun er en som også ler mye, men her finner man innslag av grynt og tårer. Eva,  min mellomste søster pleide å bli redd der vi andre så glede, for tårene spruter når mamma setter i gang. Å fortelle en vits? Går ikke. Latteren gjør henne stum før poenget nås.

I klassen min på barne- og ungdomsskolen hadde vi et individ med verdens mest smittsomme latter. Hun satte opp gapet og uttalte hvert «HAHA» med gusto og styrke. Vi andre greide sjelden å holde oss.

Dette er en annen ting med latter; det er så fryktelig smittsomt! Og når man først har satt i gang, er det lett å holde på til krampa tar deg.

Selv er jeg veldig melodiøs i fliringen. Det kommer støtvis og bygger seg opp til en topp, for så å poppe seg ned i en bølgedal. I tillegg viser jeg alle jekslene i prosessen, og i en periode drev jeg og flagret med neseborene, nesten som om latteren var større enn hodet mitt og kom ut nesa, som melk. Ikke nok med dette, jeg slår meg som regel på knærne og kaster hodet bak. Joda, jeg har det gøy.

Dessuten kjenner jeg at jo eldre jeg blir, jo flere tårer produseres, og jeg aner en viss genetisk gjentakelse her.

Nå er tid for smitte. Vis meg vedkommende som greier å holde seg gjennom dette klippet med mennesker av forkjellig latterherkomst.

Ha en flott dag og måtte latteren være med deg😀

4 kommentarer

  1. haha http://www.youtube.com/watch?v=Z4Y4keqTV6w

    «ja ja ja ja ja ja»

  2. Ha, ha🙂 de to siste minner meg om meg selv. Fikk meg i alle fall en god latter. Ingen tvil om at en god latter forlenger livet og er veldig smittsomt. Håper jeg blir smittet mange ganger🙂 Mamselamsen.

  3. Hi hi hi ser det for meg ! *klapspålåret*

    • Gratulerer, du var kommentator nummer 100 :D! Heder, ære og 2 flaxlodd i posten🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

