The Curious Case of Michéle Gabathuler

I dag skal dere få møte en jente som er lik The Swiss Army Knife: hun kan brukes til alt. Møt Michéle Gabathuler:

.,~*Linda*~,.

Hei, Michéle! Første gang jeg møtte deg fant jeg meg selv lurende på hvor i Bodø du kom fra. Men så viste det seg at hjemplassen din var litt lenger unna en tenkt. Hvor er du fra?

Michèle

Hehe….

Michèle

Jeg er fra Sveits

.,~*Linda*~,.

Grunnen til at jeg lurte på hvor i Bodø du kom fra, var din fantastiske Bodødialekt. Hvor lenge har du bodd i Norge, og har du bodd i Bodø hele den tiden?

Michèle

Takk, jeg har bodd i Bodø i 3 år og… *tenke tenke* 2 måneder faktisk (så jeg kan være med i kommunevalg nå, moahaha)… herregud, tiden går så fort…

.,~*Linda*~,.

Hehe Du snakker ikke bare Bodøsk?

Michèle

tjah…. kommer an på… i Zürich lærte vi jo «ordentlig» norsk – ingen «æ»s eller verbendelsekutting eller noen ting. Men der er jo litt kjedelig

.,~*Linda*~,.

Hvorfor lærte du norsk i Zürich?

Michèle

Jeg studerte nordisk der, så da måtte jeg velge et hovedspråk. Valget sto da mellom dansk, norsk, svensk og islandsk – og siden norsk er helt klart det fineste av alle, valgte jeg det og islandsk som andrespråk

.,~*Linda*~,.

Takk for det! Jeg vet at du kan ganske mange språk, du. Hvilke språk er dette?

Michèle

Altså, sveitsisk er jo morsmålet mitt, og der er IKKE det samme som tysk, selv om maaange går rundt og tror det. Så på skola lærte vi jo tysk og fransk; på ungdomsskola kunne vi så velge engelsk i tillegg, og det måtte jeg jo ha. På videregående lærte jeg litt russisk men måtte slutte med det fordi jeg brukte mer tid til å lære det enn fysikk… og det var ikke så bra. På universitetet i Zürich begynte jeg med norsk og islandsk (norrønt og moderne islandsk); så fant jeg ut at nederlandsk kunne jo også vært artig å lære, så jeg tok et nederlandskkurs også. Og når vi først har begynt med å lære språk, hvorfor ikke lære spansk også. Kjekt å kunne siden det er så mange som snakker det michele

.,~*Linda*~,.

Hehe I’m amazed!

Michèle

Ja, og så ble det litt baskisk i tillegg

.,~*Linda*~,.

Jeg synes å huske at du har sånn ca 4000 studiepoeng. Hva er det du har studert, bortsett fra alle disse språkene?

Michèle

Hehe……det er et godt spørsmål…. får se om jeg husker alt

Michèle

Jeg begynte med nordisk og tok en bachelor der

Michèle

Så skulle det bli en master, men Hibo bestemte seg om å kvitte seg med nordisk, så da måtte jeg ombestemme meg og begynte med historie. Det hadde jeg egentlig alltid hatt lyst til å studere, men siden det er latinkrav i Sveits for dette faget (og å lære latin var jo bortkastet tid, tenkte jeg da – dumme meg!) ble det ikke noe av det. Men nå har jeg tatt noen studiepoeng der

Michèle

så begynte jeg samtidig med spansk

og så kommer jo alle disse småkursene i tillegg, ex phil, ex fac, litt politikk her, litt manuscript studies der, og svooooooosh…

Michèle

…da er man oppe i noen studiepoeng, og i tillegg tok jeg 50 studiepoeng i Spania….. hmmm… ja, tror det er alt

.,~*Linda*~,

Hva gikk disse 50 studiepoengene i Spania ut på, og hvordan var det å bo der?

Michèle

Det var en blanding av språk og historie. Jeg tok et spansk- og et baskiskkurs der, og noen kjemmmpespennende historiekurs. Jeg angrer litt på at jeg dro tilbake til Bodø etter bare ett semester der, siden kursene der var ufattelig spennende! Og å bo i Spania er jo bare kos. Litt mer avslappet enn her tror jeg. Du vet jo: mañana,mañana

.,~*Linda*~,.

Hvordan er Sveits? Joddel, sjokolade og fin natur ;P?

.,~*Linda*~,.

Ulikt Norge?

Michèle

jaijajaja, vi klatrer på fjellene hele tida og når vi har kommet oss på toppen så synger vi jodel og spiser ost (som vi skjærer i små biter med lommekniven) og så Lindtsjokolade til dessert, for å så se på klokken og finne ut at vi må innom banken

.,~*Linda*~,.

Haha

Michèle

Neida… jeg tror livet i Sveits ikke er så annerledes enn livet i Norge faktisk. Vi er kanskje litt mer åpen, ville jeg sagt… vi syns det er fint med kyss og klemmer for å si hei eller ha det, for eksempel

.,~*Linda*~,.

Jeg vet tilfeldigvis at du også er veldig flink å synge. Du synger i kor, hvilket?

Michèle

Takk J ja, jeg er med i Con Brio

.,~*Linda*~,.

Du er godt utdannet, snakker opp til flere språk, har reist endel, synger bra, skriver bra og er generelt en veldig kul jente. Det neste du skal fortelle er vel at du kan fly?

Michèle

Hahahaha…. ja, det hadde vært noe

Michèle

Nei, jeg tror jeg begynner ganske enkelt med å kjøre motorsykkel først (når jeg en gang i tida har nok penger til det). Så kan det jo utvides.

.,~*Linda*~,.

Hva skjer i fremtiden med Michél, the flying dutch…lady

Michèle

Hmmmm…. det spørsmålet har jeg stilt meg selv også flere ganger

Michèle

For å være helt ærlig – jeg vet ikke

Michèle

Jeg håper at jeg kan begynne med en master nå i sommer, siden jeg har litt lyst til å bli ferdig med studiene mine en gang jeg også. Hvis jeg er flink nok, kunne jeg jo ta en phd (om unyttig kunnskap for eksempel, det har jeg nemlig ganske mye av). Så har jeg fryktelig lyst til å lære italiensk (må jo kunne det, det er jo et offisielt språk i Sveits) og samisk…

Michèle

Så kanskje jeg flytter til Finnmarka en dag i fremtiden

Michèle

Nei, jeg vet virkelig ikke…. jeg tar det som det kommer

.,~*Linda*~,.

Du får uansett ha lykke til! Tusen takk for praten

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

