Susanne ~ The Flying Bride

.,~*Linda*~,.

Hei, Susanne. Da var du på luften. Du har en jobb som jeg tror de fleste jenter har drømt om å bli.

Susanne

Ja, å väre en ekte flyvertinne er vel noe som har värt alle småjenters dröm. I alle fall i min en gang i tiden.

.,~*Linda*~,.

Hva må man gjøre for å bli en flyvertinne?

Susanne

Först må man sende inn en söknad som ved de aller fleste andre jobber. Så får man tilbud om intervju, og deretter tilbud om kurs om man er heldig

.,~*Linda*~,.

Må man vente på at jobben blir utlyst, eller er det bar å sende?

Susanne

Jeg sökte da jobben var utlyst, men man kan bare sende inn söknad, så ligger man i systemet.

.,~*Linda*~,.

Hva går dette kurset ut på? Jeg vet at mitt kurs ville gått ut på å ikke spy av reisesyke.

Susanne, Mao og Linda

Susanne, Mao og Linda

Susanne

Hehe, ja du har jo problemer bare med å gå baklengs.

Kurset varer i 5 uker og er delt opp i flere «fag». Det viktigste biten er «emergency training», hvor vi trener på forskjellige scenarier. Da er vi både i basseng og i flysimulator. Vi har også intensive «first aid» timer hvor vi lärer det meste innen förstehjelp, og får til slutt også sertifikat i hjertestarter. Vi lärere også en del innen kommunikasjon, noe som er veldig viktig i denne type jobb.

.,~*Linda*~,.

Ja, jeg hører jo at jeg hadde spydd innen førstemodul var over. Blir du aldri dårlig, selv ikke under turbulens?

Susanne

Balansenärven min er fantastisk. Har ikke til dags dato blitt dårlig på jobb, nei. Men det er faktisk noen som ikke viste at de ble så lett dårlig, og har måttet slutte i jobben.

.,~*Linda*~,.

Hva vil du si er den største utfordringen din i jobben?

Susanne

Den var lett. Jeg möter veldig mange forskjellige mennesker på jobb hver dag. Og som vi alle vet så finnes det en del kverulanter der ute. Min störste utfordring er å ikke «miste hodet». Som du kanskje vet har jeg noe man kaller et typisk nordnorsk temperament, og da er det vanskelig å skulle beholde roen når en eller annen tulling står med hevet pekefinger og kaller deg dust fordi du ikke vet når det skal slutte å snö på Gardermoen, slik at vi kan ta av… Nå skal det sies at de fleste passasjerene er veldig tålmodige.

.,~*Linda*~,.

Akkurat. Du er ingen værgud, med andre ord?

Susanne

Nei jeg er ingen värgud, bare en flyvertinne

.,~*Linda*~,.

En fly-vær-tinne

.,~*Linda*~,.

Hva er det beste da?

Susanne

Det beste er alle de fantastiske personene jeg jobber sammen med. Ingen dag er lik, og jeg går alltid hjem med en morsom historie fra en kollega. Nå er vi i overkant av 600 på min base som jobber i kabinen, så det er alltid noen nye å hilse på.

.,~*Linda*~,.

Ser jobben så fantastisk ut, og ser flyvertinnene så pene ut som i «Down with love» og «The Aviator»?

Susanne

Hadde det värt sånn så tror jeg söknadsbunken hadde värt större Det var vel mer «glamoröst» för i tiden, da men hadde en uke i New York og neste i Hong Kong. Nå er det innsiden av hotellrommene rundt om i Norge alt vi ser, som regel. Det finnes jo grenser for hvor mye det er å finne på i Bardufoss. Nå skal det jo også sies at jeg jobber for et lavprisselskap…men noen privilegier har vi også fått med tiden. Vi har fått nye arbeidsbestemmelser som gir oss stopp både på Las Palmas og Dubai

.,~*Linda*~,.

Ojojoj!

.,~*Linda*~,.

Flyr du mest innenlands eller i utlandet?

Susanne

Veldig blandet. Vi er ikke oppdelte i forskjellige ruter, men flyr veldig variert. Bergen i dag, Paris i morgen osv.

.,~*Linda*~,.

Jeg syne i alle fall dette høres utrolig spennende ut! En annen ting som er litt spennende, er hvorfor du som bor i Norge skriver på svensk.

Susanne

Ja, si det….min kjäre samboer er svensk og siden det er han som står for innkjöp av elektronikk har vi et svenskt tastatur.

.,~*Linda*~,.

Din kjære samboer er snart ikke dette. Hva slags spennende ting skal skje i nær framtid?

Susanne

Hehe, han fortsetter forhåpentligvis å väre min samboer, men vi forandrer status til gift den 23.mai i år. Og tradisjons tro blir jeg fru Myrberg….( fru Ressem Myrberg for å väre korrekt)

.,~*Linda*~,.

Det gleder vi oss til!

Vel,takk for intervjuet. Måtte du holde deg flysykfrisk og unngå alle kverulanter fra nå av .

Susanne

Takk, Linda det var hyggelig! Vi ses i mai

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

