Michael Jackson

Da jeg var rundt 1 meter, fant jeg en kassett i stua som jeg, med litt hjelp, fikk hørt på. Dette var starten på et langt kjærlighetsforhold.

Med den velkjente hårbørstemikrofonen sang og danset jeg foran det eneste helspeilet i huset, nemlig det ved Tv’en. På den måten fikk mamma og pappa underholdning i ufrivillig stereo på kveldstid.

På dette tidspunktet kunne jeg lese «Ola, Eli og Los,» og engelskkunnskapene var heller ikke noe å skryte av. Derfor ble Billie Jean en pussig affære med «…she’s just a girl, but the Chair is not my son» og Beat It til «naaansa birit birit.»

Da jeg ble litt eldre, ble veggene på rommet dekket av plakater. De som ikke fikk plass på veggen, ble lagt på gulvet. På den måten kunne jeg øve Moonwalk på den glatte overflaten plakaten ga.

Ved hver musikkinnleveringsoppgave var det kun mitt idol jeg ønsket å skrive om. Til slutt kunne jeg mellomnavnet på alle søskene hans, samt bursdagen til koseapen, Bubbles.

Jeg tusjet sorte barter på alle damene han ble koblet med i Topp, for han var jo så søt!

Den gang da

Den gang da

Etter som årene gikk, oppdaget jeg at det ikke bare var denne mannen som lagde musikk, og innen Blood on the Dance Floor kom ut, var han tatt av veggene.

Jeg fulgte halvhjertet med da han ble tiltalt, og snudde meg bort da jeg fikk se bilder av en pen, svart mann bli til en spissneset hvit.

I det siste har jeg igjen begynt å høre på mannen du nå sikkert har gjettet er Michael Jackson. Musikken hans er fantastisk bra, og jeg finner at jeg tar en heller formalistisk tilnærming til fenomenet MJ: jeg lar verket tale for seg selv.

Nå skal mannen visstnok ut på turné i Europa. Jeg kjenner jeg holder pusten litt, og håper det hele går fint for seg, at musikken blir hovedfokuset denne gang.

Sjekk Michael Jacksons offisielle Youtube-side, og hør på mannen som har influert, og fremdeles influerer, artister over hele verden🙂

Because he’s bad, he’s bad, you know it!

Se film fra pressekonferansen hans her.

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

