Reise for livet!

Her skal du, din reiselystne, få noen reisetips som vil spare deg mange penger. I tillegg er det en fantastisk måte å reise på :D!

Om du ønsker å dra til et annet land, men ikke for å henge i palmer og møte svigermor på stranda, og i tillegg ikke er redd for å få skitt under neglene, er dette perfekt for deg.

Hva sier du til gratis mat og opphold for kun 4 timers arbeid om dagen? Det er nemlig dette World Wide Opportunities on Organic Farms  (WWOOF) samt HelpExchange driver med. Det er normalt sett jobber som har med natur, dyr, bær osv man kan finne, men hvem vil vel ikke oppleve å jobbe på en hestefarm i Asutralia, plukke bær på en hacienda i Spania eller ordne blomster i fantastiske hager? Om du gjør dette 4 timer daglig, får du bo gratis. I tillegg blir du matet.

Ikke nok med det, du får en unik mulighet til å komme lokalbefolkningen nærmere, og dra plasser du nok sikkert ikke ville dratt om du hadde reist charter.

Her snakker jeg av erfaring.

Da jeg skulle ut på min jordomreising, rett etter jeg hadde sendt Ingvild hjem til Norge fra México ( med mine bøker og sjakkbrett i stein i sin baggasje) dro jeg til Australia. På forhånd hadde jeg sjekket på hjemmesidene til HelpExchange om der var jobber (der var haugevis), og vært i kontakt med noen familier/gårder for å høre hva arbeidet gikk ut på.

Jeg valgte å dra til Familien Booth som bor i Taree litt nord for New Castle, ikke langt fra Sydney. Her kom jeg til en familie på 4 mennesker, 2 hunder, mange høner (eller Chucks, som de kalte dem) og en ku med en kalv. Jeg fikk bo i en WWOOFER-hytte (flytende grenser mellom å være WWOOFER og å være HelpExchanger) bygd spesielt for slike som meg.

WWOOFER-hytta

WWOOFER-hytta

De dagene jeg var der var det mitt ansvar å mate chucksene, noe som var både gøy og litt pussig. For å mate småchucksene, måtte jeg åpne buret deres, og herreminhatt så raske disse små kan være. Som regel brukte jeg ca 20 minutter hver dag på å løpe etter kyllinger rundt om på gården, men da fikk jeg i allefall trimmet.

Disse var små og gule da jeg først kom.

Disse var små og gule da jeg først kom.

De voksne hønene var helt ville. De visste hva som skulle skje når jeg kom, og tro meg; høner kan bli svære som kalver! Nesten. Visste du forresten at om du gir høns hvitløk, vil det smake av eggene? En høne la et egg på foten min. Kanskje ikke noe stort i seg selv, men det var en helt utrolig opplevelse! Hun klukket og snakket til meg og fulgte etter selv om jeg løp. *Plopp* sa det, så lå egget på joggeskoen.

I tillegg til hønestell, skulle jeg ordne blomsterbusker og ta bort gress fra rundt en uthus. Her møtte jeg Lille Petter Edderkopp som var en St. Andrew’s. Yikes! Jeg så mange slike store, fæle kryp, så jeg hadde kledt meg i alle store klær og støvler jeg kunne finne, og var armert med rivjern og en liten hund.

St. Andrew's. *Hutre*

St. Andrew's. *Hutre*

Jeg lagde også et steingjerde med sementfylling, og gjorde mange småting rundt i huset. Helt greitt for gratis mat og seng.

Mye rart de finner på, på landsbygda i Australia!

Mye rart de finner på, på landsbygda i Australia!

Her hypper jeg poteter.

Her hypper jeg poteter.

Hunden som beskyttet meg mot edderkoppen. Det er jeg som har fikset rundt busken :)

Hunden som beskyttet meg mot edderkoppen. Det er jeg som har fikset rundt busken🙂

Hver morgen la jeg ut på joggeturer, rundt meg flakset rosa papegøyer og fuglen som kalles Laughing Jackass hylte som en sjimpanse fra skogen. Magisk!

Jeg var etter dette innom en østersfarm ikke langt unna Taree. Her fikk jeg se hvordan man aler frem kvalitetsøsters til finere restauranter. Aldri har jeg smakt ferskere sjømat, østers rett fra elva og inn i munnen! Mmmm.

Nam!

Nam!

Jeg vil absolutt anbefale denne type reising, jeg fikk oppleve vanlig, dagligdags Australsk liv, noe som var utrolig lærererikt og morsomt! Sjekk linkene helt øverst i innlegget🙂

En annen organisasjon jeg er medlem av, men aldri har benyttet er noe som heter CouchSurfing. Dette er akkurat det det høres ut som: du surfer fra sofa til sofa. Når du registrerer deg, kan du velge om du er interessert i å få bo hos noen, få en omvisning i byen du skal til, ta en kopp kaffe med noen lokalkjente osv. I tillegg registrerer du hvilke tjenester du kan tilby.

Da jeg hadde «åpen for en kopp kaffe» som det jeg kunne tilby tilreisende, kom det mange mailer fra folk som bare var innom byen en liten tur og behøvde noen som visste om steder å besøke. Sjekk det ut! Om du får en mail og en forespørsel må du ikke si ja, jeg sa faktisk nei til alle, men det var mer pga hektisk hverdag.

Så kom igjen! Planlegg å gjøre sommerferien din til en annerledes opplevelse du vil huske for livet :D!

Linda og Otto

Linda og Otto

4 kommentarer

  1. Hei Linda!

    Genial artikkel, må si det frister stort:)

    Det gir jo uten tvil en helt annen feriefølelse å bli kjent med lokalbefolkningen, det er jo det som er morro! Jeg kjenner jeg virkelig savner «familien min» i Sveits:)

    Hvordan går det ellers?

    Stor klem

  2. Alt vel på en liten karamell her🙂 Så bra du liker bloggen! Jeg var litt redd for å legge ut det edderkoppbildet, jeg brakk meg nesten da jeg skulle finne bildet. Æsjassa!

    Jaa, ikke sant, man får så utrolig mye bedre opplevelse av landet når man bor «hverdagslig.» Fine reisemåten!

    Ha en flott søndag!

  3. Så bra blogg,kan jo skjønn at du ikke får tid t å les t eksamen!!🙂
    Ineressant artikkel.. ska husk d t æ ska ut å reis en gang🙂
    Edderkoppen va rimeli ekkel ja,mn må nu si at d samme om østers bilde,hehe..

    Ha en fin kveld🙂

  4. Haha, ja det er mange som ikke liker østers, men jeg syns det er helt fantastisk. En kveld grillet vi hvitløksmarinert østers på grillen, og spiste også den store krabba du kan se på et av bildene inni bildesiden. Nyyydelig🙂


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

