Læreren Renate

Renate Bergheim er en sanger av en lærer, noe hun trives godt med og er dyktig i.  Renate synger i koret Det Vilde Kor, et kor det er verdt å få med seg. Her er noen tanker fra henne:

.,~*Linda*~,.

Hei, Renate, du er adjunkt. Hva vil det si?

Renate

Er utdannet adjunkt/allmennlærer . En lektor har vanligvis spesialisert seg i to el tre undervisningsfag. De underviser ved grunnskoler, videregående, høgskole el universitet

De som har bygd sin lektorutdanning på allmennlærerutdanningen har formell kompetanse til å undervise i de fleste fag i grunnskolen, men ikke i videregående

.,~*Linda*~,.

Og det er dette du er utdannet som?

Renate

Dette er min utdanning, ja. 4 års allmennutdanning hvor to grunnfag inngår i utdanningen min.renate

.,~*Linda*~,.

Hvilke grunnfag har du?

Renate

Engelsk og RLE (het KRL før)

.,~*Linda*~,.

Det siste har med religion å gjøre?

Renate

Religion og livssyn. Og etikk.

.,~*Linda*~,.

Hvem underviser du?

Renate

Jeg har undervist på barnetrinnet tidligere. Nå underviser jeg i 10. og 9.kl, i hovedsak norsk og engelsk. Jeg tar også noen vikartimer der det trengs.

.,~*Linda*~,.

Hva er det beste med å jobbe som lærer?

Renate

Stadige utfordringer. Dagene er så forskjellige. Så er det herlig å jobbe med unge, og jeg liker å lære bort. Er et yrke som er fylt med variasjon. Og selvsagt har vi lange ferier da, skal ikke klage på det 🙂

.,~*Linda*~,.

Var det lærer du ønsket å bli da du var liten?

Ja, det var det. Samt sykepleier

.,~*Linda*~,.

Hvor mange år utdanner man seg for å bli adjunkt?

Renate

4 år. Noen mener at det bør bli 5 år. Tenker på enkelte politikere

.,~*Linda*~,.

Hva mener du selv om det?

Renate

Jeg mener at 4 år er bra. Utdanningens innhold bør det heller fokuseres mer på. Mer praksis, of mer pedagogikk.

.,~*Linda*~,.

Hva er dine ønsker for lærerne i framtiden? Jeg tenker på den store debatten som har gått i media i det siste.

Renate

En lærer bør tjene bra, blant de bedre betalte mener jeg. En lærer gjør en mye viktigere jobb enn andre yrker hvor begynnerlønna er langt bedre. For å få gode lærere er det klart at det du har særskilt interesse for og brenner for bør settes mer i fokus for at DU skal kunne gjøre en best mulig jobb. Bedre å satse mer på faglærere (som i Finland). Det er på trynet å bli kastet i det i for eksempel matematikkfaget hvis en ikke kan faget.

.,~*Linda*~,.

Veldig sant. Vel, takk for intervjuet. Noen siste ord?

Renate

Jeg ønsker at lærerne skal bli mer respektert i samfunnet, og ikke være offer for drittkasting når vi begår den minste feilhandling. Det er faktisk ikke så enkelt å skulle tilfredsstille hver en forelder samt alle elever. Alle er forskjellige og har forskjellige behov

.,~*Linda*~,.

Veldig bra, tusen takk.

Legg igjen en kommentar

Ingen kommentarer så langt.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Legg igjen en kommentar

